Jeg er elev på Hønefoss Videregående skole. Jeg går VG3 Påbygg til studiekompetanse og har valgt Trykk og Foto som valgfag. Jeg har to herlig lærere som passer perfekt til disse timene!

fredag 18. november 2011

Linotrykk av et portrettbilde

I denne oppgaven, skulle vi jobbe med nøyaktighet. Det skulle være et linotrykk i både farger og svart. Vi skulle velge et portrettbilde av noen som betydde noe for oss, og jeg valgte et bilde av venninna mi Marit.

Orginalbilde
















Bilde etter cutout i Photoshop
Vi skulle legge dette bilde inn på Photoshop og redigere det til kun noen få gråtoner. Dette verktøyet heter cutout og jeg valgte å ha tre gråtoner på mitt bilde.












Når dette var gjort, skulle det overføres til blåpapir, alle linjer som fantes i bilde. Så skulle dette legges oppå en tilpasset linoleumsplate og overføres, så linjene syntes på linoleumsplata. Vi brukte noe som heter linoleumskniver for å skjære ned i plata, og det vi skåret bort, kom til å bli hvitt på trykket. For å lage den mellomste fargen, skar jeg linjer, altså skar med 2-3 mm mellomrom mellom hver linje. Når jeg hadde skjært ferdig, la jeg vannbasert maling på en fleksiglassplate med en spatel og brukte en valse for å jevne utover farge og få et jevnt lag på valsa. Så ruller jeg valsa på linoleumsplata og legger et rispapir oppå trykket, noen mellomleggspapir, så jeg ikke trykker på skumgummimadrassen, som brukes til å få et jevnt trykk. Når dette er gjort, gjøres prosessen på nytt. Linoleumsplata vaskes hvis det skal brukes en annen farge.

Det tar ganske lang tid før trykket tørker, man får tid til å gjøre andre ting imellomtiden. Når trykket er tørt, lager man en passepartout til de to bildene vi måtte velge ut.
Svart trykk ferdig med passepartout
Rødt trykk ferdig med passepartout
























-Monica!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar