Jeg er elev på Hønefoss Videregående skole. Jeg går VG3 Påbygg til studiekompetanse og har valgt Trykk og Foto som valgfag. Jeg har to herlig lærere som passer perfekt til disse timene!

mandag 27. februar 2012

Belysning/fotopolymer

I denne perioden skulle vi lage et trykk ved bruk av fotoetsing/belysning. Fotoetsing er et dyptrykk, altså at malingen setter seg ned i gropene på platen som er blitt belyst. Vi har brukt kobberplater, som vi kan bruke om igjen etter en vask med spesialmiddel.

Bildene jeg har valgt:
Bobler

Min fetter og min katt


















Jeg har beskjært bildene, så det ikke blir store flater eller unødvendig motiv rundt. Det første vi måtte gjøre med bildene, var å redigere de i Photoshop. Bildene må være sort/hvitt, så alle skygger kommer frem. På bilde med bobler, valgte jeg også å gjøre det lyse mørkt og det mørke lyst etter jeg hadde gjort det sort/hvitt(invert på PS). Lysheten og kontrasten i bildene er gjort mørkere og skarpere for å trekke enda mer skygger frem. For at det skal bli belyst på kobberplaten, må motivet skrives ut på overheadark. Kobberplaten som skal bli belyst, må være pusset og helt ren for fet. Dette gjøres ved vask og eddik, for så å legge på en imagonfilm, som gjør at motivet blir brent fast i kobberplaten.
(Prosessen i bilder kommer snart)
Det første man gjør, er å belyse(UV-lys) den ferdigpreparerte kobberplaten med raster. Dette er et ark med mange svarte prikker som gir kobberplaten mer «pigmenter», så det mørke på motivet kommer godt frem. Dette belyste jeg med i 2 min 50 sek, for så å belyse motivet i enda 2 min 50 sek. Når belysningen er ferdig, tar man kobberplaten ut og tar av mylarlaget på platen, for så å legge platen i en blanding av vann og krystallsoda. Denne blandingen gjør at der det skal være sverte(skygger), blir vasket av. Når man syns man har fått av nok og kobberet syns godt igjen, skal man skylle platen og sprute på eddik, for eddik stopper fremkallingen. Så skyller man av eddiken, for å føne tørt med en føner. For at filmen som er igjen på platen skal sitte godt fast, herder man platen i dagslys i minst 30 minutter. Platen er så klar for å bli brukt til trykk.
Malingen man bruker kalles sverte. Denne malingen er litt seigere, for at malingen skal sitte godt i gropene når man slår av(drar av overflødig maling)malingen igjen etterpå. Man bruker papir fra telefonkatalog til å dra av maling, for det er tørrere enn vanlig ark eller papir og vil ikke ta med seg malingen som er i gropene på plata. Når dette er gjort, trykker man plata i en trykkpresse. Man bruker 230grams ark som man river i riktig størrelse til sitt trykk og har vætet i et vannbad først. Dette legges så i press og tørker godt. Deretter laget vi passepartout til minst 2 trykk.
Mine tre trykk ble disse:
Bobler lilla

Bobler røde

Min fetter og min katt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar